Producenci amortyzatorów samochodowych prezentują coraz doskonalsze produkty, które mają na celu zapewnienie jak najwyższego komfortu jazdy samochodem. Do grona najczęściej stosowanych oraz „miękkich” amortyzatorów można z pewnością zaliczyć amortyzatory dwururowe.
Amortyzatory dwururoweAmortyzatory dwururowe są znacznie miękksze od amortyzatorów jednorurowych przez co podróżując samochodem wyposażonym w pierwszy rodzaj amortyzatorów z pewnością nie będziemy tak mocno odczuwali wszelkiego rodzaju dziur oraz nierówności na drodze, jakby to było w przypadku amortyzatorów gazowych. Mniej odczuwalną amortyzację zawdzięczają swojej budowie. Konstrukcja amortyzatora dwururowego składa się na dwie komory wypełnione olejem. Pierwsza z nich to komora olejowa. Znajduje się ona między cylindrem roboczym a zewnętrzną obudową. Jest ona w około 70% wypełniona olejem. Amortyzatory dwururowe posiadają dwa rodzaje zaworów tłumiących – tłokowy i denny. Zbudowane są z płytek sprężynowych, sprężyn śrubowych oraz korpusów z otwieranymi tłokami. Gdy na amortyzator wykonywany jest nacisk, za tłumienie odpowiedzialny jest zawór denny. Działa to na prostej zasadzie – olej wypierany przez wchodzące tłoczysko wpływa do komory olejowej, gdzie spotyka opór zaworu dennego co powoduje zahamowanie ruchu. Za odbicie amortyzatora odpowiedzialny jest zawór tłokowy.
Oba zawory skonstruowane są w taki sposób, aby siła tłumienia ustawiana była automatycznie. Na sposób tłumienia i odbijania amortyzatora wpływa wiele czynników – prędkość pojazdu, rodzaj nawierzchni czy warunki panujące na drogach. Wciąż trwają prace nad maksymalnym udoskonaleniem amortyzatorów dwururowych. Za taką próbę możemy z pewnością uznać technologię Vario, która stosowana jest między innymi w amortyzatorach Sachs. Pozwala ona na skuteczną pracę amortyzatora w skrajnych warunkach (częste obciążenia, wysokie temperatury). Zwykłe amortyzatory dwururowe miałyby nie lada problem, aby optymalnie dostosować się do pracy w szybko zmieniających się warunkach, dlatego tłumienie wykorzystane w technologii Vario odbywa się za pomocą kanału przepływowego zwanego bypassem. W zależności od położenia tłoka w bypassie odbywa się przepływ oleju co powoduje zmianę siły tłumienia. Technologia Vario stosowana jest najczęściej w samochodach użytkowych oraz autobusach.