Amortyzatory to newralgiczny element układu zawieszenia. Odpowiadają nie tylko za komfort podróży, ale również za nasze bezpieczeństwo. W dzisiejszym poradniku podpowiemy Wam, na co warto zwrócić uwagę przed zakupem amortyzatorów.
Amortyzatory - jakie błędy popełniamy?Amortyzator jest elementem wchodzącym w skład podwozia, odpowiadającym za tłumienie i przenoszenie drgań z elementów sprężystych. Jak już wiadomo z poprzednich poradników, amortyzatory dzielą się na olejowe i gazowe. Olejowe działają na zasadzie dwóch zaworów, przez które przepływa ciecz niwelująca drgania. Gazowe z kolei – obecnie dużo bardziej popularne - pracują na podobnej zasadzie tyle że zamiast cieczy wykorzystują mieszankę gazu z płynem. Często słyszy się, że żywotność amortyzatorów wynosi 3 lata. Nie zawsze jednak tak jest, a ich okres prawidłowej i bezpiecznej pracy uzależniony jest od sposobu jazdy kierowcy. Specjaliści ds. motoryzacji radzą, aby kontrolę stanu amortyzatorów przeprowadzać raz do roku.
Chęć zaoszczędzenia na eksploatacji auta przekłada się na rosnącą ilość zakładów, świadczących usługi z zakresu regeneracji części samochodowych. O ile w przypadku niektórych części rozwiązanie to jest uzasadnione i opłacalne, tak w tym przypadku jest inaczej. Jak wykazują liczne testy, regeneracja amortyzatorów nie jest opłacalna zarówno pod względem ekonomicznym, jak i jakościowym. Amortyzatory mają stosunkowo krótką żywotność, dlatego proces regeneracji nie będzie w pełni zadowalający. Takie działanie jest uzasadnione jedynie w przypadku aut zabytkowych, do których na rynku nie dostaniemy zamienników.
Kolejną kwestią na którą warto zwrócić uwagę jest jakość tańszych zamienników. Ich żywotność jest krótsza, niż renomowane części wysokiej jakości, lub te zalecane przez producenta samochodu. Częstym grzechem polskich kierowców jest również chęć zmiany sprężyn bez wymiany całych amortyzatorów. Sposób ten obniża komfort jazdy, a dodatkowo może przyczynić się do innych uszkodzeń i awarii. Wystrzegajmy się również zakupu amortyzatorów używanych, gdyż nigdy nie będziemy pewni ile kilometrów przejechały i jaki czas oraz w jaki sposób były wykorzystywane. Wszelkie niedopatrzenia będą powodować z upływem czasu dodatkowe usterki. Zepsuty amortyzator powoduje uszkodzenie całego zawieszenia, a to jak wiadomo przekłada się na rosnące koszty eksploatacji. Zdarza się wówczas, że w niedługim czasie trzeba będzie również wymienić opony w wyniku tzw. ząbkowania.
Żelazną zasadą jest konieczność wymiany amortyzatorów parami, przede wszystkim na tylnej osi. Istotne jest również traktowanie całego zawieszenia jako elementów ściśle ze sobą połączonych i współpracujących. Pamiętajmy, że stan techniczny amortyzatorów ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Gdy są one zużyte to opona nie ma odpowiedniej przyczepności względem nawierzchni, co pogarsza skuteczność hamowania. Dbajmy o nasze bezpieczeństwo, dbajmy o jakość i kontrolę amortyzatorów zarówno przez zakupem, jak i w trakcie ich wykorzystywania.