Amortyzatory, sprężyny zawieszenia, ograniczniki skoku, a także drążki stabilizatora, to podstawowe elementy, które tworzą system resorowania i redukcji przechyłów bocznych nadwozia. Sprężyny zawieszenia odpowiadają za utrzymanie masy auta i tłumienie drgań wynikających z jazdy po nierównościach. To właśnie dzięki nim zachowujemy żywotność pozostałych komponentów układu.
Budowa i eksploatacja sprężyn zawieszeniaSprężyna zawieszenia to w rzeczywistości kawałek drutu, który został zawinięty pod wpływem wysokich temperatur. Materiał musi posiadać określone właściwości i wymiary; zostaje poddany obróbce cieplnej i wykończeniowej. Parametry drutu, ilość zwojów i ich gęstość ma bardzo istotny wpływ na właściwości amortyzujące. Najmniej istotny jest tutaj rozmiar.
Rodzaje sprężyn zawieszenia
Najczęściej stosowanym rodzajem sprężyn w samochodach z podwójnymi wahaczami poprzecznymi są sprężyny śrubowe naciskowe. W ich gronie można wymienić jeszcze kilka poszczególnych typów, które rozróżniamy m.in. ze względu na sztywność, wytrzymałość, rodzaj materiału i właściwości tłumienia. Innym rodzajem sprężyn, które często można spotkać w samochodach, są sprężyny typu mini-blok. Takie sprężyny wyróżniają się zmienną średnią pręta i zmienną średnicą poszczególnych zwojów. Pozwala to zaoszczędzić sporo przestrzeni np. w komorze silnikowej. Poza tym, sprężyny typu mini blok charakteryzują się stosunkowo dużą progresywnością.
Eksploatacja sprężyn
Przyczyną tak częstego stosowania sprężyn w układzie zawieszenia, jest fakt, że między zwojami nie występuje tarcie, dzięki czemu smar nie jest potrzebny. Sprężyny zawieszenia należą do elementów bezobsługowych. Nie oznacza to jednak, że nie mogą one ulec awarii. Duży przebieg i intensywna jazda w trudnych warunkach bez wątpienia odbiją się na sprężynach echem, a te po prostu stracą swoje właściwości z wiekiem, podczas eksploatacji, a nawet pod wpływem warunków atmosferycznych. Istnieje także możliwość pęknięcia sprężyny na ostatnim zwoju, co objawia się zwykle głośnym stukaniem podczas hamowania, przyspieszania i skręcania samochodem.
Dlaczego sprężyny pękają?
Po pierwsze, trudne warunki atmosferyczne mogą doprowadzić do korozji, która jest bezpośrednim powodem pękania sprężyn. Innym powodem może być także zbyt duże obciążenie samochodu, co doprowadza do zmiany charakterystyki sprężyn – robią się krótsze i coraz bardziej miękkie, a w efekcie zwykle pękają. Warto zaznaczyć, że sprężyny zawieszenia mogą zostać uszkodzone nawet bez wiedzy właściciela samochodu. Sugerujemy zatem potraktować ten podzespół z należytą troską, by móc cieszyć się przyjemną, komfortową jazdą.