Prawidłowo działające zawieszenie zapewnia pojazdowi elastyczność i pozwala skutecznie pochłaniać napotykane przez koła nierówności na nawierzchni drogi. Wszystko odbywa się bardzo sprawnie za pomocą elementów składowych zawieszenia, na które składają się: elementy sprężyste, tłumiące, prowadzące i ograniczniki ruchu. Problemy w obszarze zawieszenia mogą znacznie uprzykrzyć życie kierowcy. Dlatego niezwłocznie zaleca się zlokalizowanie usterki w celu uniknięcia kłopotliwych sytuacji w trakcie jazdy.
Diagnostyka zawieszeniaBadanie zawieszenia w samochodzie
Oględziny układu zawieszenia obejmują sprawdzenie:
- oporów tarcia
- luzów połączeń
- stanu elementów sprężystych
- stanu amortyzatorów
Opory tarcia towarzyszące pracy zawieszenia nie mogą przekraczać dopuszczalnych przez producenta wartości, które wyznacza pomiar ugięcia zawieszenia pod wpływem obciążenia pionowego i czasu, w którym następują zmiany odległości środka koła od krawędzi nadkola. Szybkość następujących zmian jest przeciwna wartości tarcia, a skok ugięcia przeciwny sztywności elementu sprężystego. Różnica sztywności obu zawieszeń jednej osi nie powinna przekraczać 10%.
Luzy w połączeniach sprawdza się zwykle w trakcie ogólnej diagnostyki zawieszenia. Należy sprawdzić stan ich zamocowania, kompletność i szczelność. W przypadku tych oględzin sprawdza się zazwyczaj także elementy sprężyste zawieszenia; przed przystąpieniem do analizy działania sprężyn należy usunąć luzy w całej konstrukcji układu zawieszenia i doprowadzić ciśnienie w ogumieniu do wartości wskazanych przez producenta.
Ocena amortyzatorów polega na porównaniu ilości zarejestrowanych półokresów drgań nadwozia z wynikami wzorcowymi dla danego modelu samochodu. Drgania można wymusić przez raptowne opuszczenie płyty pojazdowej spod badanego koła. W innym wariancie, należy nagle odciążyć obciążony przód bądź tył nadwozia. Stan amortyzatorów w każdym przypadku określa się w ten sam sposób. Warto pamiętać, że metoda drgań jest jednak mało dokładna i generuje bardzo orientacyjne wyniki, które nie powinny jednak schodzić poniżej 40% - w przypadku niższych wyników należy zastanowić się nad wymianą amortyzatorów na nowe.
Układ zawieszenia to bardzo ważny element konstrukcji samochodu. Siła tłumienia musi być wystarczająco duża, aby zniwelować wpadanie koła do zagłębienia jezdni. W odwrotnej sytuacji, w przypadku nawierzchni wypukłej, zbytni ruch koła w górę może powodować unoszenie nadwozia – wówczas siła tłumienia powinna być odpowiednio mała. Od stabilności ruchu pojazdu zależy bowiem prawidłowa przyczepność kół, a co za tym idzie – bezpieczeństwo na drodze.