Większość z nas pojmuje amortyzację samochodu tylko i wyłącznie w kontekście amortyzatorów. To prawda, amortyzatory to bardzo ważne elementy systemu zawieszenia, jednakże nie pracują one same. Części takie jak mocowania kolumn zawieszenia, odboje, czy osłony amortyzatora także są bardzo ważne, a ich usterki mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń amortyzatorów i innych elementów zawieszenia.
Mocowania, odboje i osłony amortyzatoraCzęści takie jak mocowania kolumn zawieszenia, odboje, czy osłony amortyzatora to niezbyt popularne elementy, o których duża część z nas słyszała mało a wymieniała je jeszcze rzadziej. Spora część ekspertów natomiast, zaleca regularną wymianę mocowań kolumn zawieszenia, ponieważ skutki uszkodzenia takiej części mogą przyczynić się do zmniejszenia efektywności redukcji drgań. Takie auta źle trzyma się drogi, ma dłuższą drogę hamowania, z większą trudnością pokonuje się zakręty etc.
Nie pomogą nam nawet nowoczesne systemy wspomagające układ jezdny, jak chociażby ABS, ESP czy system kontroli trakcji, na których wpływ ma stan i kondycja tychże elementów. Dodatkowo, jazda takim autem staje się nie tylko niebezpieczna, ale i mało komfortowa. Kierowcy i pasażerowie mogą odczuwać stuki, wibracje i bujanie się auta. I co ważne – nawet jeśli kupimy dobre jakościowo i nowe amortyzatory, jazda ze zużytymi odbojami i mocowaniami sprawi, że czas ich eksploatacji znacząco się skróci. Warto więc zwrócić uwagę na takie, a także i inne elementy, jak chociażby łożyska wahaczy.
Tak jak już wspominaliśmy, niezwykle ważne są odboje. Ich funkcją jest odciążanie amortyzatorów, jednakże kiedy są zepsute powodują wręcz przeciwny proces. Warto bowiem uzmysłowić sobie, że kierowca jadąc szybko po wertepach lub przejeżdżając przez próg zwalniający, powoduje proces, w którym ważną funkcję spełnia odbój, nie pozwalając tłoczysku zepsuć zaworu dennego. Gdyby nie on, amortyzator natychmiastowo uległby zniszczeniu.
Z kolei takie elementy jak osłony amortyzatora chronią amortyzator przed uszkodzeniami czysto mechanicznymi, takimi jak wszechobecna w zimie sól, wilgoć, kamienie, kurz etc. Gdy osłona jest pęknięta, cały ten brud dociera wprost do tłoka.