Nie da się zaprzeczyć, że obniżenie zawieszenia sprawia, że auto natychmiast nabiera bardziej rasowego, sportowego wyglądu i pewniej się prowadzi. Niestety, ale na polskich drogach nie do końca się to jednak sprawdza, a niskie podwozie zamiast cieszyć, będzie przyprawiać kierowcy wielu kłopotów.
Obniżenie zawieszenia samochodu - zalety i wadyNa obniżenie prześwitu zawieszenia decyduje się wielu zagorzałych fanów czterech kółek, którym marzy się agresywna, efektowna fura oraz zmiana dotychczasowej charakterystyki prowadzenia samochodu. Zanim zdecydujemy się na taki krok, warto poznać wady i zalety takiego zabiegu.
Auto lepiej trzyma się drogi
Niezaprzeczalna zaleta, która towarzyszy obniżeniu układu zawieszenia to fakt, że samochód będzie znacznie lepiej trzymać się jezdni. Dotyczy to przede wszystkim zakrętów (nawet tych ostrych), co ma istotny wpływ na przyjemność jazdy autem. Ponadto samochód staje się stabilniejszy, bardziej przewidywalny, a tym samym bardziej bezpieczny dla kierowcy.
Rasowa fura rodem z filmów
Każdy samochód, który unosi się niewiele ponad nawierzchnię drogi efektownie się prezentuje i przykuwa uwagę. Ta stosunkowo prosta modyfikacja sprawia, że nasze auto nabiera sportowego charakteru, który większości będzie się kojarzyć z hollywoodzkimi filmami akcji – oczywiście pod warunkiem, że nie przesadzimy z obniżeniem "zawiasu".
Stan polskich dróg jako główne przeciwwskazanie
Liczne wyrwy i wszelkie ubytki w drodze będą miały negatywny wpływ na jazdę samochodem z obniżonym zawieszeniem. Im niższe, tym bardziej pewne, że na naszych nierównych drogach dojdzie do uszkodzenia zderzaka lub urwania miski olejowej. Kłopotliwe będą także krawężniki, które w miastach mogą uniemożliwić znalezienie odpowiedniego miejsca parkingowego.
Poważniejsze modyfikacje źródłem wielu kłopotów
Niestety, ale zbyt duże modyfikacje mogą bardzo negatywnie odbić się zarówno na zużyciu poszczególnych elementów układu zawieszenia, jak i na bezpieczeństwie jazdy. Nie trudno się domyślić, że zbyt agresywne zabiegi obniżenia zawieszenia mogą naruszyć parametry np. sprężyn zawieszenia i amortyzatorów, co zwiększa z kolei prawdopodobieństwo ich przedwczesnej awarii lub mechanicznego uszkodzenia.
Bezpieczna granica obniżania zawieszenia
Na koniec należy nadmienić, że wspomniane wady będą zależeć przede wszystkim od tego, jak nisko zdecydujemy się obniżyć zawieszenie samochodu. By nie obniżyć praktyczności podróżowania samochodem trzeba trzymać się zaleceń specjalistów, którzy sugerują, że zważywszy na polskie warunki drogowe, nie powinno się obniżać układu zawieszenia więcej niż 30-40 mm.