Jak kupić? Kontakt Koszyk 0 Produktów 0,00 PLN     Zarejestruj się
 

22 814 67 62
8.00 - 20.00 od Pn do Pt
9.00 - 17.00 w So

  Kliknij i wyślij
zapytanie

Kup część
wybierz Swój samochód
1
Marka

2
Model

3
Typ

Szukaj
Jesteś tutaj:

Artykuły

Zawieszenie McPherson

, w kategorii Zawieszenie i Amortyzacja

Kolumna McPhersona nazwę swoją zawdzięcza swojemu twórcy Earle’u McPhersonowi. Pracował on początkowo dla amerykańskiego GM, a następnie został przejęty do francuskiego oddziału Forda. W tym czasie stworzył swój wynalazek którym jest zawieszenie samochodowe.

Zawieszenie McPhersonZawieszenie McPhersonNiestety, nie był on od razu uznany. Czekał 9 lat aż zamontowano go we francuskim Fordzie Vedette z 1949 roku. W późniejszych latach był montowany miedzy innymi w Peugeocie 404. Główną ideą jaką kierował się McPherson podczas projektowania tego zawieszenia, była maksymalizacja jego uproszczenia.

 

Kolumna McPhersona jest rodzajem zawieszenia niezależnego samochodu, w którym amortyzator pełni jednocześnie rolę elementu tłumiącego i prowadzącego koło. Element ten łączy konstrukcje nośną w tym przypadku ramę nadwozia, z kołami pojazdu. Całość kolumny stanowi amortyzator teleskopowy, który posiada specjalne mocowanie sprężyny śrubowej, co skutkuje współosiowym ustawienie elementu sprężystego i tłumiącego. Amortyzator ten jest zamontowany do tak zwanego kielicha, który jest elementem nadwozia samochodu. Natomiast dolna część jest montowana do zwrotnicy koła. Zawieszenie to może być rozbudowane o wahacze poprzeczne. Stosowane jest we wszystkich samochodach sportowych i wyścigowych oraz samochodach osobowych.

W samochodach z przednim napędem (a więc popularnych) zawieszenie otrzymało bardzo duże powodzenie, gdyż trudno jest w nich zastosować poprzeczne wahacze, ze względu na swą złożoność.


Prostota budowy zawieszenia McPhersona jest jego wielkim atutem. Kolejnym są jego niewielkie rozmiary i ilość miejsca, która zajmuje oraz masa mniejsza nawet o 30% względem zawieszenia wielowahaczowego, dzięki czemu można ustawić silnik poprzecznie względem osi jezdni i zastosować zablokowanie napędu kół.

Kolumna McPhersona mimo prostej konstrukcji pozwala na równoległe prowadzenie kół mimo stosunkowo dużego skoku zawieszenia, który trudno uzyskać w innym rodzaju zawieszenia.


Kolejną zaletą jest prosta budowa oraz montaż tego zawieszenia, dzięki czemu do wyjęcia go wystarczy odkręcić tylko kilka śrub, które są zazwyczaj łatwo dostępny. Jeśli chodzi zaś o wady to jedną z większych jest to, że kolumny McPhersona przenoszą znaczne drgania z układu kierowniczego oraz hałas. Może to być powodem złego wyważenia kół. Następną wadą jest ograniczenie w stosowaniu szerszych kół, które będą blokowane przez ten układ.


Układ McPhersona jest zawieszeniem ciągle udoskonalanym i mimo wielu lat na rynku, wyprzedza one inne rodzaje zawieszeń i jest ciągle stosowane w znacznej większości samochodów.

Podziel się:
    
    

Dlaczego warto u Nas kupić?

Obsługujemy
płatności
platnosci
Sklep internetowy z amortyzatorami do samochodów AutoAmortyzatory.pl
Zadzwoń do nas i zadaj pytanie naszym ekspertom od amortyzatorów i elementów zawieszenia. Nasi eksperci są dostępni codziennie pod numerem infolinii 22 814 67 62
Oryginalne amortyzatory samochodowe oraz sprężyny zawieszenia w najlepszych cenach w Polsce znajdziecie tylko w sklepie AutoAmortyzatory.pl.