Kolumna McPhersona nazwę swoją zawdzięcza swojemu twórcy Earle’u McPhersonowi. Pracował on początkowo dla amerykańskiego GM, a następnie został przejęty do francuskiego oddziału Forda. W tym czasie stworzył swój wynalazek którym jest zawieszenie samochodowe.
Zawieszenie McPhersonNiestety, nie był on od razu uznany. Czekał 9 lat aż zamontowano go we francuskim Fordzie Vedette z 1949 roku. W późniejszych latach był montowany miedzy innymi w Peugeocie 404. Główną ideą jaką kierował się McPherson podczas projektowania tego zawieszenia, była maksymalizacja jego uproszczenia.
Kolumna McPhersona jest rodzajem zawieszenia niezależnego samochodu, w którym amortyzator pełni jednocześnie rolę elementu tłumiącego i prowadzącego koło. Element ten łączy konstrukcje nośną w tym przypadku ramę nadwozia, z kołami pojazdu. Całość kolumny stanowi amortyzator teleskopowy, który posiada specjalne mocowanie sprężyny śrubowej, co skutkuje współosiowym ustawienie elementu sprężystego i tłumiącego. Amortyzator ten jest zamontowany do tak zwanego kielicha, który jest elementem nadwozia samochodu. Natomiast dolna część jest montowana do zwrotnicy koła. Zawieszenie to może być rozbudowane o wahacze poprzeczne. Stosowane jest we wszystkich samochodach sportowych i wyścigowych oraz samochodach osobowych.
W samochodach z przednim napędem (a więc popularnych) zawieszenie otrzymało bardzo duże powodzenie, gdyż trudno jest w nich zastosować poprzeczne wahacze, ze względu na swą złożoność.
Prostota budowy zawieszenia McPhersona jest jego wielkim atutem. Kolejnym są jego niewielkie rozmiary i ilość miejsca, która zajmuje oraz masa mniejsza nawet o 30% względem zawieszenia wielowahaczowego, dzięki czemu można ustawić silnik poprzecznie względem osi jezdni i zastosować zablokowanie napędu kół.
Kolumna McPhersona mimo prostej konstrukcji pozwala na równoległe prowadzenie kół mimo stosunkowo dużego skoku zawieszenia, który trudno uzyskać w innym rodzaju zawieszenia.
Kolejną zaletą jest prosta budowa oraz montaż tego zawieszenia, dzięki czemu do wyjęcia go wystarczy odkręcić tylko kilka śrub, które są zazwyczaj łatwo dostępny. Jeśli chodzi zaś o wady to jedną z większych jest to, że kolumny McPhersona przenoszą znaczne drgania z układu kierowniczego oraz hałas. Może to być powodem złego wyważenia kół. Następną wadą jest ograniczenie w stosowaniu szerszych kół, które będą blokowane przez ten układ.
Układ McPhersona jest zawieszeniem ciągle udoskonalanym i mimo wielu lat na rynku, wyprzedza one inne rodzaje zawieszeń i jest ciągle stosowane w znacznej większości samochodów.