Pneumatyczne zawieszenie wielu kierowców kojarzy przede wszystkich z autami dostawczymi i ciężarowymi. Tak, trudno się z tym nie zgodzić, ale nie zapominajmy, że zawieszenie tego typu powszechnie stosuje się także w samochodach osobowych, i to już od ponad 30 lat. Jakie wady i zalety posiada pneumatyczny układ zawieszenia? Sprawdźmy...
Zawieszenie pneumatyczne - wady i zaletyZacznijmy od tego, że zawieszenie pneumatyczne to dosyć skomplikowana konstrukcja - na cały układ składa się kilkanaście różnych podzespołów. Podstawowy element to oczywiście poduszki pneumatyczne, których rola równoznaczna jest z zadaniami stawianymi przed amortyzatorami, oraz elementy resorujące.
Lepsze parametry trakcyjne auta
Podstawowym założeniem w przypadku zawieszenia pneumatycznego jest poprawa parametrów trakcyjnych samochodu. Układ taki zapewnia bowiem optymalną redukcję drgań napotykanych podczas jazdy, dzięki sprężonemu azotowi, który jest bardzo skuteczny. Zawieszenie pneumatyczne doskonale spisuje się na nierównych nawierzchniach. Zdecydowanie poprawia się więc komfort jazdy samochodem.
Ważne: Należy nadmienić, że pneumatyczny układ zawieszenia pozwala na bieżące regulowanie wysokości. Dlatego jeżeli kierowca napotka nagle większe nierówności na drodze, może w każdej chwili podnieść prześwit samochodu i mimo trudnych warunków nadal cieszyć się z jazdy.
Stały prześwit samochodu
Bardzo istotna zaleta układu pneumatycznego to stały prześwit auta, niezależny od jego obciążenia. Nie powinien więc nikogo zdziwić fakt, że zawieszenia pneumatyczne stosunkowo często stosuje się w samochodach m.in. typu combi. Stały prześwit sprawia, że auto staje się bardziej przewidywalne na zakrętach, a wszelkie obciążenia nie mają wpływu na bezpieczeństwo jazdy. Samochód lepiej prezentuje się także wizualnie – brak przysiadającego tyłu.
Układ pneumatyczny wymaga stałej kontroli
Zawieszenie pneumatyczne wymaga od kierowcy regularnej kontroli – to podstawowa, bardzo ważna zasada każdego właściciela pojazdu, który został wyposażony w taki system. Podczas każdego przeglądu należy m.in. sprawdzać stan przewodów ciśnieniowych, poduszek, a także czujników i zaworów. Dobra wiadomość jest jednak taka, że pneumatyka jest stosunkowo trwała, a awarie dotyczą zwykle prostych jej części, tanich w naprawie.
Pneumatyka nie dla każdego
Niestety, ale w przypadku większości aut, zawieszenie pneumatyczne oferowane jest jako opcjonalne, czyli zostanie zamontowane dopiero po dodatkowej opłacie. Nie trudno się domyślić, że taka dopłata wynosi dosyć sporo, przez co często przeciętny Kowalski rezygnuje z tej opcji i to w zasadzie podstawowa wada pneumatyki.
Drugi minus tego typu układów to fakt, że mimo trwałości, w końcu przyjdzie czas, kiedy trzeba będzie poddać system gruntownej naprawie. A to niestety do tanich nie należy. Końcowa suma wymiany nierzadko sięga kilku tysięcy złotych, co sprawia, że pneumatyka to aktualnie jeden z najbardziej kosztownych w utrzymaniu systemów.