Nawet niewielkie obniżenie prześwitu układu zawieszenia to niezwykle efektowny sposób na zmianę charakterystyki zawieszenia auta. Krótkie, sportowe sprężyny zawieszenia samochodu to jednocześnie bardzo dobry sposób na poprawę cech jezdnych pojazdu. Modyfikacje te trzeba jednak dobrze przemyśleć, a wraz ze skróceniem sprężyn zaleca się wymianę amortyzatorów na egzemplarze z skróconym skokiem.
Amortyzatory o skróconym skoku
Tłok pracuje w amortyzatorze – wie to chyba każdy fan motoryzacji, który decyduje się na Tuning zawieszenia. Amorki o skróconym skoku tłoka stosuje się przy sprężynach obniżających układ zawieszenia. Do -45mm używa się standardowych amortyzatorów. Powyżej zaleca się z kolei amortyzatory skrócone.
Amortyzatory o skróconym skoku zostały zaprojektowane specjalnie do niższych sprężyn. Skrócony skok zapewnia najlepsze tłumienie, co w przypadku układu zawieszenia jest zadaniem podstawowym. Istotnym jest, by podczas modyfikacji mających na celu obniżenie zawieszenia, użyć najwyższej jakości amortyzatorów. Amorki skrócone produkują m.in. firmy Bilstein, Excel G, Koni, Kayaba oraz Sachs.
Największe zalety modyfikacji sprężyn i amorków
Instalacja skróconych sprężyn i amortyzatorów pozwoli w znacznym stopniu obniżyć środek ciężkości samochodu. Poprawi się dzięki temu zachowanie pojazdu podczas pokonywania ostrych zakrętów i gwałtownych manewrów skrętu. Samochód stanie się po prostu bardziej przewidywalny i stabilniejszy, a co za tym idzie bezpieczniejszy. Ponadto nie zapominajmy, że auto nabierze niezwykle drapieżnej estetyki, która przykuje uwagę niejednego przechodnia.
Czy modyfikacja zawieszenia ma wady?
Niestety żadna modyfikacja fabrycznego stanu samochodu sprowadza się jedynie do zalet. Skrócenie sprężyn i amortyzatorów w znacznym stopniu odbije się na komforcie podróżowania samochodem. Przebudowane zawieszenie staje się twardsze, a tym samym jazda, zwłaszcza po polskich drogach, mniej przyjemna.
Nie zapominajmy także, że skrócenie amortyzatorów i sprężyn, zważywszy na stan krajowych dróg, to rzadko opłacalny pomysł. Z niskim zawieszeniem łatwo przyjdzie kierowcy uszkodzić zderzak, urwać miskę oleju. Bardzo trudna okaże się także jazda po mieście – wysokie krawężniki uniemożliwią wjazd na niektóre parkingi.
Modyfikacja z umysłem
Na koniec, ku przestrodze, postanowiliśmy ponownie zauważyć, że najlepszym sposobem na bezpieczne obniżenie zawieszenia samochodu będzie jednoczesna wymiana sprężyn i amortyzatorów na skrócone wersje. Niestety zdarza się, że kierowcy skracają sprężyny i pozostają przy fabrycznych, standardowych amorkach. Taka modyfikacja niestety nie wróży nic dobrego.