Konsekwencje zepsutych amortyzatorów mogą być bardzo bolesne, mimo to wciąż wielu kierowców albo zwleka z wymianą tychże części, czy uważa ten element zawieszenia za nieistotny. Dzisiaj przyjrzymy się zatem skutkom, które mogą wywołać niesprawne amortyzatory.
Konsekwencje zepsutych amortyzatorówW większości przypadków kierowca przyzwyczaja się do coraz gorszego stanu amortyzatorów, i nagła wymiana może być niemiłą niespodzianką dla portfela. Sprawność amortyzatora można ocenić za pomocą urządzeń mierzących absorpcję energii przez amortyzator przy wymuszaniu ruchów sprężania i rozprężania.
Jeśli okaże się, że zatracił on swoje pierwotne właściwości, oznacza to tym samym, że nie jest on w stanie utrzymać opon do podłoża w przypadku pokonywania nierówności. Nie trzeba chyba mówić, jak bardzo niebezpieczna jest tego typu sytuacja.
Zjawisko to zainteresowało wielkie koncerny, które postanowiły przeprowadzić szereg testów skrajnych warunkach, aby dokładnie przeanalizować objawy niesprawnych amortyzatorów. Nie tak dawno przeprowadzono badanie, w którym wziął udział samochód z systemami ABS i EPS, ale z zepsutymi amortyzatorami. Wyniki były zatrważające – auto posiadające ABS i w 50% zużyte amortyzatory, miało o 1,8 m dłuższą drogę hamowania.
Zużyte amortyzatory mają także negatywny wpływ na przyspieszania samochodu na lodzie i śniegu. Porównano przyspieszenie samochodu z kontrolą trakcji (EPS i ASR) z zepsutymi amortyzatorami i sprawnymi i okazało się, że ten drugi samochód miał o 16% lepsze przyspieszenie!
Głównymi, negatywnymi konsekwencjami jeżdżenia samochodem z niesprawnymi amortyzatorami jest przede wszystkim:
- Pogorszenie się sterowności auta w trakcie skrętu lub przy bocznym wietrze.
- Mniejsza skuteczność systemu chroniącego przed blokadą kół (ABS) oraz elektronicznego systemu kontroli stateczności (ESP).
- Słaba wygoda jazdy i pogorszenie samopoczucia.
- Większe prawdopodobieństwo aquaplaningu przy niższych prędkościach.
- Szybsze zmęczenie kierowcy i dłuższy czas reakcji.
- Niższa skuteczność hamowania, co tak de facto równa się dłuższej drodze hamowania.
- Wyższe ryzyko poślizgu na mokrej nawierzchni.
- Gorsza widoczność i oślepianie innych użytkowników dróg.
- Przyspieszone zużycie opon i elementów zawieszenia.