Zawieszenie samochodu to bardzo istotny układ, który składa się z wielu współpracujących ze sobą elementów składowych. Do jednych z najważniejszych należy amortyzator, który odpowiada za skuteczne tłumienie drgań podczas jazdy.
Podzespół nośny przedniej osi kolumny McPhersona tj. amortyzator, wyposażony został w łożysko, które znajduje się w górnym mocowaniu. Zastosowanie łożyska amortyzatora pozwala na swobodne skręcanie kolumny resorującej wraz ze zwrotnicą koła. Czy łożysko amortyzatora może ulec awarii? Jeżeli tak, to na czym polega jego wymiana?
Zużycie łożyska amortyzatora
Łożysko amortyzatoraŁożysko amortyzatora to typowy element eksploatacyjny układu zawieszenia. Nie powinno więc nikogo zdziwić, że podzespół może z czasem ulec naturalnemu procesowi zużycia. Podstawowy objaw zużycia i pierwszy symptom, który świadczy, że łożysko amortyzatora nadaje się do wymiany to utrudnione skręcanie kół, któremu będą towarzyszyć niepokojące odgłosy.
Uwaga: Nierzadko zdarza się, że łożysko amortyzatora może się po prostu zatrzeć i na skutek tego zablokować. Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji, to podczas wykonywania manewru skręcania pęknięciu mogą ulec sprężyny zawieszenia.
Wymiana łożyska amortyzatora
Z reguły do wymiany łożyska amortyzatora dochodzi podczas wymieniania amortyzatorów wraz z ich poduszkami. Pamiętajmy jednak, że każdy element kolumny McPhersona to podzespół narażony na ciężkie warunki pracy, dlatego żywotność niektórych części zawieszenia może być różna i niekiedy odbiegać od tej, która została podana przez producenta.
Proces wymiany łożyska amortyzatora bywa kłopotliwy, przede wszystkim ze względu na to, że koniecznym jest wymontowanie całej kolumny resorującej, co jest z kolei możliwe dopiero po rozłączeniu zawieszenia. Następnie dochodzi do odkręcenia amortyzatora od zwrotnicy koła i odkręcenia górnego mocowania kolumny z nadkola. Ze względu na duży stopień trudności, wymianę łożyska amortyzatora zaleca się powierzać wyspecjalizowanym warsztatom.
Kontrola układu zawieszenia
Kierowco, nie zapominaj, że każda wymiana części układu zawieszenia, w tym montaż nowego łożyska, to doskonała okazja na to, by przyjrzeć się pozostałym elementom zawieszenia samochodowego i sprawdzić ich ogólny stan. Dotyczy to m.in. osłony tłoczyska amortyzatora, odbojów i poduszek górnego mocowania.