Ukryte, znajdujące się w głębi nadkola, podzespoły zawieszenia to dosyć problematyczna kwestia dotycząca samochodu. Awarię trudno wychwycić podczas regularnej, wzrokowej diagnozy stanu pojazdu, a o większości usterek kierowca dowiaduje się, z reguły, podczas corocznego przeglądu technicznego pojazdu.
Niestety, ale zaledwie drobne uszkodzenie lub niezauważalne gołym okiem zużycie poszczególnych elementów zawieszenia może mieć wyraźny wpływ na pogorszenie komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Nietypowe stuki z okolic nadkola, ewentualnie problemy z utrzymaniem odpowiedniego toru jazdy - to zazwyczaj pierwsze objawy, które dostrzega kierowca.
Nie tylko amortyzatory
Stopniowemu zużyciu ulegają także m.in. przeguby w drążkach kierowniczych i łożysko w kolumnie McPhersona. Awaria tych podzespołów to nie lada problem, choćby ze względu na uszczelnienie tych elementów, co sprawia, że oznaki uszkodzenia widoczne są dopiero po demontażu konkretnej części zawieszenia. Zarówno przeguby, jak i łożysko, to jedne z najważniejszych elementów układu, które biorą czynny udział w manewrach skręcania.
Objawy uszkodzenia
Podczas jazdy i postępującego zużycia łożyska, precyzja działania układu kierowniczego wyraźnie spada. Ma to duży wpływ na komfort i bezpieczeństwo eksploatacji pojazdu. Na zakrętach auto staje się niestabilne, pogarsza się kontakt opony z podłożem, a ponadto, z okolic układu zawieszenia wydobywają się nieprzyjemne dla ucha trzeszczące odgłosy. Tego typu symptomy ostrzegawcze to wyraźny znak, że należy dokładnie skontrolować zawieszenie samochodu.
Z kolei przeguby narażone są na przedwczesne zużycie lub uszkodzenie przy każdym najechaniu koła na krawężnik, próg zwalniający lub wyrwę na drodze. Ich zużycie jest o tyle problematyczne, że przebiega niezauważalnie dla kierowcy. Objawów zużycia przegubów należy doszukiwać się w nieprawidłowej geometrii zawieszenia i znacznym pogorszeniu precyzji prowadzenia.
Wymiana zużytych podzespołów
To, jak przebiega wymiana zależy przede wszystkim od konkretnego modelu samochodu. W przypadku niektórych, zabieg ten może okazać się bardzo pracochłonny, ze względu na konieczność wyjęcia całej kolumny McPhersona, demontaż drążka stabilizującego i rozdzielenie układu tłumienia od przekładni kierowniczej. Spora ilość pracy jest jednak absolutnie niezbędna dla odzyskania bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Kierowco, pamiętaj, że części zawieszenia wymienione w odpowiednim czasie to gwarancja bezpiecznej i komfortowej eksploatacji samochodu. Nie bagatelizowanie objawów zużycia i nie zwlekanie z wymianą pozwolą także zmniejszyć ryzyko zużycia pozostałych podzespołów zawieszenia i ograniczyć koszty potencjalnych napraw.