Zawieszenie samochodowe spełnia niezwykle ważną i odpowiedzialną rolę w pojazdach. Poprawnie działające zawieszenie gwarantuje komfort podróżowania oraz zapewnia pełną kontrolę nad samochodem.
Stan polskich dróg z pewnością nie pomaga kierowcom w prawidłowej eksploatacji elementów zawieszenia samochodowego. Liczne dziury, które po zimie często pojawiają się niczym grzyby po deszczu, znacznie utrudniają jazdę. Kłopoty mogą mieć nawet wprawni kierowcy, niekiedy bowiem bardzo trudno je omijać. Wpadnięcie koła w powstałą w jezdni wyrwę może doprowadzić do uszkodzenia wielu części zawieszenia, a w szczególności - amortyzatorów oraz sprężyn zawieszenia. Dziś zajmiemy się objawami zużycia i uszkodzenia tych drugich.
Najczęstsze objawy uszkodzenia sprężyn zawieszenia:
Objawy zużycia sprężyn zawieszeniaW celu dokładnego zbadania stanu zużycia sprężyn zawieszenia najlepiej jest podnieść samochód, a w dalszej kolejności zdjąć koła. Wjechanie samochodu w dziurę wywołuje duże sprężenia na sprężynach zawieszenia i może doprowadzić do pęknięcia tych elementów. Pęknięcia najczęściej powstają przy skrajnych zwojach, przez co szczególną uwagę należy zwrócić na zakończenia sprężyn. Jako ciekawostkę należy podać, że w procesie produkcyjnym końcówki sprężyn zawsze są równo obcinane, a więc o ich pęknięciu może świadczyć także zniszczone zakończenie.
Łatwym sposobem na sprawdzenie stanu sprężyn jest porównanie któregokolwiek z elementów podwozia względem nadwozia. Przed dokonaniem takowego pomiaru pamiętajmy, że samochód musi być postawiony na prostej nawierzchni – w innym przypadku nie otrzymamy wiarygodnych wyników. Gdy auto ugina się na jeden z boków to mamy podstawy, aby twierdzić, iż sprężyny zawieszenia bądź amortyzatory są uszkodzone.
Podczas oględzin stanu zużycia sprężyn zawieszenia warto przebadać je także pod kątem korozji. Wystarczy, że lakier pokrywający sprężynę zostanie uszkodzony w procesie produkcyjnym, a po niedługim okresie eksploatacji na sprężynie zawieszenia mogą zacząć pojawiać się pierwsze ogniska rdzy. Powłoka antykorozyjna najczęściej niszczona jest w wyniku błędnego montażu bądź wpływu czynników zewnętrznych (piasek, sól itp.). Korozja znacznie osłabia sprężyny oraz sprawia, że ich prawidłowa praca nie jest możliwa w związku z utratą odpowiedniej, fabrycznej sztywności.
Warto dbać o regularną kontrolę części układu zawieszenia oraz wymianę uszkodzonych podzespołów, jeśli zaistnieje taka potrzeba. Odpowiednio wczesne wykrycie usterki może zapobiec uszkodzeniom pozostałych, współpracujących elementów zawieszenia, co ma znaczenie nie tylko od strony ekonomicznej, ale przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa.
Sprawdź sprężyny zawieszenia w ofercie sklepu:
Podobne artykuły: