Każdego roku na rynku motoryzacyjnym można spotkać się z coraz to nowszymi i bardziej zaawansowanymi technologiami. Układ zawieszenia samochodu nie jest wyjątkiem. Producenci stale walczą o miano lidera w dziedzinie amortyzacji, prześcigając się w nowatorskich rozwiązaniach, mających na celu poprawić komfort jazdy. Niektóre nowoczesne rozwiązania wydają się dość skomplikowane na tle tych początkowych.
Resory pióroweCo na rynku?
Obecnie prym wiodą dwa rodzaje zawieszenia - zależne i niezależne. Podstawowa różnica między nimi wynika z samej nazwy. Niezależne amortyzatory działają samodzielnie na jednej osi, tzn. każde koło pojazdu resorowane jest oddzielnie bez oddziaływania na inne. W zawieszeniu zależnym koła na jednej osi są połączone zawieszeniem, które oddziałuje na obydwa z kół. Wśród elementów zawieszenia zależnego można wyróżnić resory piórowe.
Co nazywamy resorem piórowym?
Resory piórowe, które uchodzą za najprostszą konstrukcję w amortyzacji, stosowane są zwykle w samochodach ciężarowych, ponieważ ich wytrzymałość i twardość jest stosunkowo duża i najbardziej odpowiednia do tego rodzaju pojazdów. Resory zbudowane są ze sprężyny wielkopłytowej, które z kolei wykonuje się z płaskowników stalowych, zwanych potocznie "piórami".
Pióra są odpowiednio wygięte i połączone śrubami głównymi. Na końcach, płaskowniki usztywnia się stalowymi opaskami (obejmami), które zapobiegają przesuwaniu się piór na boki.
Resory piórowe działają zwykle pod ogromnym obciążeniem, dlatego muszą być bardzo wytrzymałe. W celu maksymalnego usztywnienia ich konstrukcji używa się techniki, którą specjaliści określają mianem kulowania. W praktyce polega to na wystrzeleniu w stronę piór resora, ogromnej liczby żeliwnych śrucin ze stosunkowo dużą prędkością. Śruciny, które uderzają w metal, utwardzają go, co pozwala skutecznie zahartować materiał.
Rodzaje resorów piórowych
Istnieje kilka rodzajów resorów piórowych, które można podzielić na: podłużne i poprzeczne, różniące się sposobem mocowania oraz półeliptyczne, ćwierć-eliptyczne, wysięgnikowe i podwójne, które różnią się sposobem działania. Pamiętajcie, że resor piórowy może być mocowany nad osią, bądź pod nią. W obydwu przypadkach, resory mocujemy za pomocą tzw. jarzm i sworznia przechodzącego przez tuleje ucha. Ponadto, w trakcie montażu, używa się także wieszaka, który umożliwia wydłużanie się resoru podczas jazdy po nierównej nawierzchni.