Tuning zawieszenia stał się ostatnimi czasy niezwykle popularny. Z reguły sprawia, że samochód prezentuje się bardziej rasowo i pewniej się prowadzi. Niestety na polskich drogach modyfikacje układu zawieszenia to nie zawsze dobry pomysł. Czy skracanie sprężyn zawieszenia należy do tej grupy?
Na początek wypada zauważyć, że obniżenie i utwardzenie układu zawieszenia ma kilka niezaprzeczalnych plusów. Auto będzie lepiej trzymać się drogi na zakrętach i po prostu kierowca poczuje więcej frajdy z jazdy. Ponadto samochód po prostu nabierze względów estetycznych. Czy na tym koniec?
Skracanie sprężyn zawieszeniaJak skrócić sprężyny zawieszenia?
By skrócić sprężyny należy je po prostu obciąć. Z reguły robi się to o pół zwoju. Po obcięciu zaleca się obrócić sprężynę tak, by dopasowała się do dolnego talerza. Skutkiem skrócenia sprężyn jest odrobinę twardsze zawieszenie, np. z przodu, jeżeli zdecydowaliśmy się na skrócenie przednich sprężyn.
Na polskie warunki drogowe?
Po skróceniu sprężyn zawieszenia zmniejsza się prześwit, co niestety na polskich drogach znacznie utrudni poruszanie się samochodem. Trudno będzie się jeździć przede wszystkim w warunkach miejskich – studzienki, krawężniki i progi zwalniające zaczniemy postrzegać jako przeszkody. Trzeba mieć także na uwadze, że zwiększy się prawdopodobieństwo uszkodzenia poszczególnych elementów podwozia jeżeli wpadniemy np. w koleinę (których oczywiście na krajowych drogach niemało).
Ile wytrzyma skrócona sprężyna zawieszenia?
Niestety skrócona sprężyna posłuży kierowcy krócej niż oryginalna. Ponadto skutkiem skrócenia sprężyn zawieszenia będzie także nieco szybsze zużycie pozostałych podzespołów układu zawieszenia, jak np. metalowo-gumowe tuleje. Na gorsze warunki narażona będzie także karoseria, która zacznie przyjmować mocniejsze drgania ze względu na gorsze tłumienie nierówności.
Czy warto skracać sprężyny zawieszenia?
Co prawda tuning jest bardzo popularny, ale z reguły każdy bardziej doświadczony mechanik uzna skracanie sprężyn za bezsens. Dlaczego? To proste. Przecież układ zawieszenia ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem. Bezpieczeństwo dotyczy oczywiście także samochodowych sprężyn zawieszenia.
Każda sprężyna zawieszenia została obliczona tak, by odpowiadać danej charakterystyce pracy. Ponadto bardzo istotna jest także współpraca sprężyn z amortyzatorami – zostało to także odpowiednio doprecyzowane, by samochód zachowywał się przewidywalnie. Skracanie niestety oddala kierowcę od tych parametrów.