Każdy rozsądny kierowca potwierdzi, że niezależnie od sezonu, zawsze dobrze jest kontrolować stan samochodu i jego poszczególnych elementów. Szczególną uwagę należy zwrócić m.in. na układ zawieszenia, ponieważ to właśnie on jest najbardziej narażony na uszkodzenia ze względu na stan polskich dróg.
Zasada rozpoznania ewentualnych usterek jest stosunkowo prosta. O tym, że coś niedobrego dzieje się z układem zawieszenia samochodowego świadczyć mogą m.in. stuki i zgrzyty. Istnieje kilka przyczyn tych niepokojących odgłosów. Które należy uznać za najpoważniejsze?
Stukanie w zawieszeniu - możliwe przyczynaAmortyzatory najbardziej narażone
Patrząc na stan naszych dróg nikogo nie powinno to zdziwić. Do przedwczesnych awarii amortyzatorów dochodzi nierzadko i zwykle na skutek kiepskich warunków drogowych. Pojawiają się stuki podczas jazdy po nierównościach, pogarsza się skrętność auta i wydłuża się droga hamowania. Recepta? Wymienić amortyzatory na nowe. Pamiętajmy jednak, by zawsze wymieniać je parami na danej osi oraz by korzystać z oferty zaufanych marek.
Sprężyny zawieszenia
Rola sprężyn polega przede wszystkim na amortyzacji. Do ich uszkodzeń dochodzi z reguły rzadko, jednak zdarzają się sytuacje, w przypadku których po najechaniu na dużą wyrwę sprężyna po prostu pęka, bo nie wytrzymuje udaru. Pęknięcie sprężyny nie jest odczuwalne dla kierowcy, ale bez wątpienia usłyszy on donośne stuki z okolicy koła, jeżeli sprężyna uległa uszkodzeniu.
Końcówki drążka kierowniczego
Końcówka stanowi element, który łączy drążek kierowniczy z układem zawieszenia, co umożliwia z kolei kierowanie samochodem. Typowy objaw uszkodzenia końcówki drążka kierowniczego to właśnie nietypowe stukania nawet podczas delikatnych ruchów kierownicą. Awarii nie należy bagatelizować bowiem może być opłakana w skutkach.
Tulejki stabilizatora
Zadanie stabilizatora polega przede wszystkim na prawidłowym połączeniu wahaczy. To gwarantuje natomiast, że samochód będzie zachowywał się na drodze stabilnie, nie dopuszczając do ewentualnych przechyłów. Tulejki to z kolei element stabilizatora, dosyć istotny, który pod wpływem intensywnej eksploatacji może się zużyć. Zużycie objawia się także stukotami, a także uciekaniem kierownicy na zewnątrz podczas pokonywania zakrętów.
Niezależnie od rodzaju awarii, pamiętajmy by zawsze zdiagnozować usterkę i jak najszybciej się jej pozbyć. Tylko odpowiednia profilaktyka zapewni bowiem kierowcy, pasażerom i pozostałym uczestnikom ruchu drogowego odpowiednie bezpieczeństwo.